Wednesday, May 26, 2004

DULU LAIN SEKARANG LAIN - DULU MALAS SEKARANG RAJIN

SAYA
amat tak bersetuju dengan statment yang kononnya masyarakat Malaysia malas membaca. Orang kita juga dikatakan hanya membaca beberapa baris ayat dalam setahun. Rasanya itu dulu... dulu pun rasanya kurang tepat sangat. Kita lihat sekeliling dan mendapati aktiviti membaca sudah menjadi satu budaya kini. Jika dulu payah nak lihat orang kita membaca sambil tunggu bas, sekarang dah ada. Dalam teksi, dalam lrt, komuter, dalam kereta (bukan si pemandulah) pun kita boleh lihat keadaan ini. Bahkan anak-anak muda, sambil tunggu seseorang, pun dah mula suka membaca.

Kebetulan musim Pesta Buku, saya suka nak menyentuh hal ini dan membawa anda ke booth Karangkraf. Tahun ini Karangkraf mengambil 30 lot. Tauke meluluskan pertambahan lot ini berbanding tahun lalu demi menyedari peri pentingnya kami memenuhi kehendak pembeli. Semua 29 penerbitan boleh diperolehi di sini. Antara yang turut menjadi tumpuan ialah majalah-majalah francais Dewan Bahasa & Pustaka. Mungkin selama ini pasaran tidak sampai ke tangan pembeli, mereka datang ke booth Karangkraf dan mencari yang backdated issue.Ada.

Mengenai novel Alaf 21 lagilah membanggakan. Naskah ulang cetak memang dinanti-nantikan. Ada judul yang sudah lima kali ulang cetak dan mencapai jualan keseluruhan sebanyak 50 ribu naskhah. Bukankah ini menunjukkan peratus orang membaca sudah makin bertambah? Strategi membawa penulis bertemu peminat juga amat bermakna. Banyak yang positif boleh dikutip hasil pertemuan itu. Percayalah, sudah ramai yang kembali membaca... terima kasih!

No comments: