Tuesday, March 9, 2004

MESRA & SANTAI

SAYA
mula dihujani panggilan telefon sama ada secara umum atau peribadi mengenai novel terbaru JANGAN ADA DUSTA. Ini kerana mereka yang melanggan menerusi pos sudah pun mendapat pesanan mereka sejak dua minggu lalu.

Kebiasaannya begitulah, cepat sahaja respon saya terima daripada pembaca-pembaca. Malahan email saya juga sudah mula dihujani pelbagai kenyataan positif dan negatif; pro dan kontra.

Kepuasan? Ya, saya puas dapat berkomunikasi sendiri dengan pembaca. Rata-ratanya membuat perbandingan dulu dan sekarang, yang itu dengan yang ini. Antara soalan ialah mengapa jadi begitu? Mengapa mereka tidak begini? Bukankah mereka berhak untuk gembira? Kenapa saratkan mereka dengan masalah? Tak semesti kecewa dulu untuk bahagia...

Saya tak boleh menegakkan prinsip saya. Itu tak adil. Saya terima semuanya. Respon itu mematangkan penulisan dan kreativiti saya. Kalau orang tak respon, itu yang membuatkan saya risau.

* Menjawab soalan Zino di tag board; novel tak sama dengan cerpen (cerita pendek). Dalam novel ada kebebasan menulis (berdasarkan ketebalannya) tetapi dalam cerpen, kata-kata amat terhad, penceritaannya terlalu singkat. Bayangkan kisah setebal 500 m/s mesti diringkaskan menjadi hanya 6 m/s. Tetapi walaupun cerpen hanya 6 m/s namun ia mampu melangkau jangka masa beratus atau beribu tahun (dengan teknik tertentu). Cerpen dan novel ada disiplinnya yang tersendiri.


No comments: