Tuesday, January 20, 2004

MEMULIAKAN SUAMI; MENGHORMATI ISTERI

APABILA seseorang wanita itu berkahwin, pastilah dia amat mengharapkan kebahagiaan dan kasih sayang yang berkekalan daripada suaminya. Jika ada wanita yang menafikan hal tersebut, itu hanyalah menunjukkan kesombongan dan sifat hipokritnya.

Beberapa persoalan di bawah mungkin dapat membantu para isteri muhasabah diri seterusnya memberi jawapan dan jalan penyelesaian ke arah membina rumahtangga agar harmoni, ceria dan sentiasa di redai ALLAH.

- Setiap masa ketika suami di rumah adakah anda melayan keperluan dan kemahuannya serta memberi sepenuh perhatian dalam urusan itu?
- Setiap kali suami pulang dan anda berada di rumah ketika itu adakah anda menantinya dan menyiapkan untuknya apa yang diperlukannya?
- Sikap anda, percakapan, kasih dan gerak geri; adakah semuanya menampakkan pada suami bahawa anda merelakan dan menyerahkan sepenuh ketaatan dan kesetiaan hanya padanya?
- Rumah tangga dan anak-anak; sudahkah anda berusaha dengan kemampuan dan masa yang ada menjaganya agar teratur dan kemas hingga tiada satu sudut di dalamnya yang boleh mencacatkan hati suami apabila memandangnya?

Bagaimanapun pada hari ini segala hasrat itu adakalanya sukar dipenuhi. Banyak pasangan yang renggang hati, tipis kasih sayang dan selalu timbul perselisihan. Kenapakah suami dan isteri gagal menjadikan diri sendiri saling menyintai hingga tidak mahu berpisah?

Pendek kata suami dan isteri mempunyai peranan cukup besar dalam membina rumah tangga bahagia. Isteri yang bijak, suami yang rajin, kreatif dan sentiasa menambah ilmu dalam usaha membentuk kebahagiaan keluarga, mereka pasti akan berjaya.

Ika anda inginkan banyak lagi tips tentang wanita muslimah yang bekerjaya dan mengikut ciri keagamaan, silalah layari : MAJALAH NUR

No comments: