Saturday, January 17, 2004

LOVE TO WORK

HARI ini adalah hari cuti bagi pekerja di jabatan kerajaan. Bagi saya di Karangkraf pula, hari Sabtu memanglah hari cuti. Tetapi walaupun hari cuti, jika saya ke pejabat, akan terjumpa juga dengan 10 - 20 orang yang tekun membuat kerja. Duduklah menghadap komputer menggodek itu ini. Kebanyakan mereka adalah daripada jabatan grafik. Ada 5 - 6 orang daripada jabatan editorial dan 2 - 3 orang daripada bahagian pentadbiran.

Adakah mereka dipaksa datang bekerja?
Jawapannya: Tidak

Adakah kerja mereka tak selesai semalam?
Jawapannya: Tidak

Mengapa mereka datang bekerja pada hari cuti?
Jawapannya: Mereka love to work! Mereka `gemar' bekerja.

Saya pun kalau tidak datang ke pejabat sehari, mulalah rasa rindu pada kawan-kawan sepejabat. Rasa `ketinggalan' segala cerita-cerita semalam. Apalagi kalau cuti berhari-hari seperti hujung minggu atau kerana cuti perayaan. Hari pertama berjumpa semula, bak setahun tak jumpa.

Hari Sabtu di Karangkraf kami boleh membawa anak-anak datang ke pejabat. Jadi anak masing-masing pun dah jadi rapat. Jika lapang, boleh menyanyi di karaoke di kafe. Boleh juga bermain bola di padang bola bersebelahan tempat letak kereta.

Pejabatku, Rumah Keduaku. Ya... sembilan jam setengah di pejabat.
Rugilah kalau masa sepanjang itu dihabiskan dengan dengki khianat, adu domba, fitnah memfitnah, menayang ego masing-masing dan sebagainya.


No comments: