Monday, January 26, 2004

MARI KOMPROMI

RASANYA lama sungguh saya tidak menulis di sini. Saya tahu ramai yang singgah dan pergi dengan hati yang kosong. Sorry... cuti panjang bukan membuatkan saya relaks, tetapi tambah banyak urusan yang mesti dibereskan. Empat hari berlalu dengan bermacam agenda dan alhamdulillah segalanya dah selesai... Tetapi sebenarnya bab tulis-menulis ini, hari-hari saya menulis, inilah kerja saya seharian kalau tidak di pejabat, di rumah.

Membaca satu persatu notes pengunjung di blog saya, memberi impak yang berbeza. Sekejap serius, sekejap relax. Ya, stres pun hilang. Paling mengesankan ialah tulisan Nakhoda, sahabat sastera dari Johor. Topiknya; mengapa wanita 40-an mula tak endah suami, mula tidak mahu menghias diri, tidak kisahkah kemesraan, apalagi dah tak romantik lagi, tidak mahu bergurau senda macam dulu-dulu... tapi benarkah (tuduhan) ini?

Hey geng, lets join 40 carat group... ramai yang membaca notes ini hari ini akan tersenyum... Bagi saya kalau lelaki anggap wanita macam tu, wanita pun anggap lelaki macam tu! Dulu si suami bukan main segak, bukan main hensem. Tetapi sekarang perut dah mula boroi, ubun-ubun dah mula botak, tiada kemesraan lagi... dah mula tak romantik, tak pandai jaga badan, tak pakai minyak wangi pun dan tak kisah nak bersenam...

Tapi... tapi... jangan saling menunding jari. Sama-samalah membina kembali kemesraan yang sudah makin jauh. Masih belum terlambat kan? Sama-sama menilai diri, dia jadi begitu kerana siapa? Aku jadi begini kerana siapa? Kerana apa? Kenapa dan mengapa?

Its fair!

No comments: