Dalam suasana penerbitan yang tidak menyebelahi penerbit, pencetak dan penulis kini, setiap yang terlibat dalam industri ini semakin ligat memikir cara terbaik menjual buku.
Pulangan buku (return) di stor mulai diterima satu demi satu judul.
Tempoh tiga hingga enam bulan buku berada di kedai dianggap satu tempoh yang terlalu lama bagi pekedai jika jualan tidak memberangsangkan.
Kebiasaannya pekedai akan pulangkan semula buku yang tidak laris. Ada yang sudah rosak, ada juga yang tidak keluar dari kotak.
________________________________________
Maka jadual penerbitan dirombak. Sifir penerbitan berubah.
Editor kebiasaannya mesti menjawab soalan-soalan ini:
Apakah buku ini akan laku cepat? Jika laku kita cetak.
Jika tak boleh jalan, kita KIV. Jangan terbit dulu.
Tindakan positif apabila penulis turut terbabit sebagai agen jualan Sekurangnya memikir untuk melariskan buku sendiri, itu sudah cukup baik!
Tulisan promosi mesti bagus. Info buku, isi kandungan, spec buku, saiz, mukasurat dan harga mesti lengkap.
Contohnya:
Apa istimewanya buku itu? Ceritakan.
Dramatikkan tulisan di poster. Cari petikan menarik dalam teks.
Pilih dialog-dialog yang menyengat.
Jika boleh buat teaser lagi bagus.
Upload kepada semua secara publik.
Semua itu tidak susah jika penulis berfikiran seperti penerbit.
Sebenarnya jika buku laris bukan penerbit saja yang untung.
Penulis juga dapat royalti banyak.
No comments:
Post a Comment