Tuesday, July 14, 2015

Mengenang Allahyarham Abdullah Tahir



Entah macamana semalam boleh terjebak pula berbuka puasa 
Tercari-cari juga kalau ada budak samseng 
Sekolah Menengah Sains Selangor yang suka buka tiga butang atas uniform 
sekolah, cari gaduh dengan budak sekolah cap kunci di Kg Konggo. 
Masa itu Low Yatt belum ada! 


Dan malamnya, saya sebak membaca status Dr. Salleh Rahamad ini:

Kelmarin saya bermimpi lagi, bertemu dengan Allahyarham Abdullah Tahir, penulis cerpen yang hebat sebelum kematiannya. 
Beliau pensyarah dan mentor saya, malahan menjadi penyelia disertasi sarjana saya. Dalam pertemuan itu saya tergamam apabila dibawa bertemu dengan beliau di sebuah restoran bersama-sama beberapa orang lain. 
Saya tahu beliau sudah meninggal tetapi ketika itu saya seperti diberitahu bahawa beliau masih hidup dan beliau menyatakan bahawa dirinya sihat. Kemudian saya mengajak beliau ke tempat lain kerana saya mahu belanja beliau makan.

Kami beredar ke sebuah restoran Cina Muslim dan kami memesan makanan. Sejurus kemudian datanglah kawan saya yang juga anak muridnya, Dr Abu Hassan Hasbullah atau Hassan Hayastani. Beliau juga tergamam dan tidak berkata apa-apa. 
Kemudian saya tersedar daripada tidur pada waktu siang bolong. Agaknya beliau menziarahi saya atau meminta saya menziarahinya di pusaranya, Bukit Kiara. Berapa nombor pusara arwah, 
Penulis-penulis baru kenalkah akan Abdullah Tahir? Ukurlah karya saudara dengan karya beliau?




No comments: