Wednesday, July 22, 2015

Berbaju Sedondon

Wah! Saya suka posting ini heart emoticon



Ya, kami sedondon lagi tahun ini. Sebenarnya boleh dikatakan saban tahun. Bagi saya ia tanda penyatuan hati kami yang sepakat, bermusyawarah dan hormat menghormati pendapat masing-masing.


Contohnya anak-anak mahu sampin warna silver. Tapi saya kata kita ada sampin lama, tak usah beli yang bsru. Pakai saja yang lama. Jimat duit. Abaya saya itu absya 2010 beli ketika di Mekah. Tak perlu beli baru. Jimat lagi. Baju suami memang sudah sedia ada ketika terima pingat daripada DYMM Sultan Kedah.
Ini juga kesungguhan meraikan lebaran dalam ikatan kekeluargaan. Ia nampak kecil tetapi daripada sekecil perkara inilah yang menjadikan hubungan kita erat.



Saya masih ingat senyum kepuasan arwah emak apabila melihat kami berpakaian sedondon... AlFatihah untuk arwah mak yang dirindui tiap ketika.

Semasa kami kecil dulu, arwah emak selalu membeli kain 'sepapan' untuk adik beradik perempuan dan `sepapan' lagi untuk adik beradik lelaki untuk dibuat pakaian raya. Jimat. (Kemudian apabila saya remaja, saya sudah mula menjadi tukang jahit pakaian keluarga).


Bukanlah pula bermakna yang tidak sedondon itu tidak bermuafakat, Tolong jangan salah faham. Ini terpulang kepada prinsip masing-masing.

Gambar baju raya kami tahun lalau, 2014


No comments: