Wednesday, July 1, 2015

Anak Aset Masa Depan

Kami sangat berhati-hati dalam membangunkan buku bercerita atau buku bergambar untuk kanak-kanak bawah usia 12 tahun. Sebagai benih bakal tumbuh membesar sihat perkara-perkara kecil adalah perkara besar yang mesti difikir oleh Penulis, Editor dan Pereka Grafik.

Gambar menunjukkan perbincangan peringkat kedua. Peringkat pertama adalah antara Editor dan saya sebagai pembimbing mereka yang berlangsung tiga hari sebelum sesi ini.

Dalam perbincangan peringkat kedua, Literary Agent, Tuan Zamri Mohamad yang mewakili sekumpulan penulis daripada sejumlah manuskirp yang dihantar, diminta hadir untuk proses penambah-baik manuskrip. Beberapa elemen ilmu bantu dimohon tambah dan penyusunan mukasurat ditetapkan supaya spec buku seragam.

 Perbincangan juga mengesan perkara kecil (alat peluntur contohnya) tidak sesuai dipegang oleh kanak-kanak. Maka penulis dan pelukis harus membetulkan situasi dalam buku - kedudukan alat peluntur, siapa yang patut memegang botol peluntur dan lain-lain.

Ini adalah antara perbincangan yang dilalui sebelum sesebuah buku siap berada dalam pasaran. Sebenarnya elemen ini dan beberapa elemen lain tidak diperhatikan teliti oleh kebanyakan penjual dan penerbit buku kanak-kanak yang terdapat dalam pasaran (apalagi buku yang diimport - yang memenuhi pasar malam).Elemen kecil sebenarnya akan memberi impak besar kepada kanak-kanak.


Perkara ini amat kami pandang serius. Tidak dinafikan atas ketelitian dan ketegasan kami, jenama Unit Teen@Prima & Kids@Prima Grup Buku Karangkraf diterima oleh ibu bapa dan anak-anak hingga menjadikan jualan buku kanak-kanak dan remaja Buku Prima meningkat lebih seratus peratus tahun lalu. Dengan ketelitian dkesungguhan ini kami yakin jualan pada 2015 ini akan meningkat lagi. InsyaAllah.
* Turut hadir dalam perbincangan ini ialah Puan Ida Zuraini Ismail Pengasas Thinking Tales untuk satu projek yang lain.
Lihat di Karangkraf Mall banyak lagi senarai buku bacaan sesuai untuk anak-anak: http://www.bukuprima.com.my/katalog.asp?idKategori=5

No comments: