Sunday, May 24, 2015

TAMAN DALAM GERIMIS

PUISI:
... air ini terlalu dingin
sejenak kusentuh sebelum akhirnya hujan luruh
tiada apa yang dpat kuberi
selama ini tidak kutahu engkau di sini
sesaat adalah rasa ralat 
sebelum perlahan engkau aku lambai
tamanmu indah, aku ingin bebraing
padahal aku harus pergi...

Villa Borghese, Rome, Itali
4 April 2015


Saya berada dalam situasi yang sangat sedih ketika ini.
Itik ini mesti sedang lapar, kerana petang itu baru sahaja lepas hujan.

Apabila saya duduk di tepi kola mini, dari jauh itu itu datang berenang rapat dan semakin rapat kepada saya. Sedangkan saya tidak memabwa apa-apa makanan pun. Padahal sebelum itu ada sepeket biskut di dalam beg saya, tetapi saya sudah makan dalam perjalanan ke sini.

Akhirnya... untuk mengejar waktu, taman ini terpaksa saya tinggalkan.

Dalam perjalanan ke metro bas, gerimis turun lagi. Dan hati saya menangis... Ohh, saya sedih sepanjang perjalanan balik ke bandar Rome..






















Dalam gerimis itu juga saya dan sahabat singgah di Villa Borghanse, sebuah lokasi yang sangat cantik terletak di atas bukit. Berjalan agak mengah untuk mencapai puncak bukit ini. Namun sampai sahaja atas bukit ini...

Wahhhh!!! Pemandangan bandar lama Rome yang sangat cantik betul-betul di hadapan mata. Cantik dalam warna bangunan yang kemerahan, warna bata dan sangat klasik. Masih tersemat dalam memori - gerimis - senja - dingin dan cantik!















i


Terima kasih dengan foto ini:
Sahabat saya, Stefano Romano, Profesional Photographer di Rome, Itali.
5 Mei 2015.

No comments: