Friday, May 29, 2015

Korek Rahsia

Bermula hari ini Jualan Gudang Pertengahan Tahun Karangkraf (29 - 31 Mei 2015). Sesi bertemu penulis dan penulis bertemu dengan pembaca karyanya adalah antara acara rutin dalam setiap sesi peremuan. 

Hari ini saya sibuk dengan penyediaan powerpoint untuk majlis perbincangan pada pagi Ahad. Saya turun ke khemah, lewat petang dan bertemu dengan beberapa orang penulis.



Semasa mula menjadi penulis, saya tidak lepaskan peluang ini untuk bertanya macam-macam dengan penulis senior. Rasa tidak cukup masa pertemuan itu... banyak yang ingin ditanya. ingin dibincang dan bertanya peluang-peluang penulisan.



Ini antara pesan yang saya masih ingat, diberikan oleh sifu penulisan saya:
Penulisan novel (dialog) ada banyak seninya. Bagi yang sudah biasa mengikut gaya penulisan seseorang novelis mesti tahu corak penulisan mereka. Ada yang melankolik. Ada biasa-biasa. Saya beri dua situasi ini. Anda pilih A atau B?

SITUASI A:
"Saya ada rahsia hendak cerita kepada awak..."
"Ceritalah."
"Harap awak sudi dengar..."
"Ceritalah..."


SITUASI B:
"Saya ada rahsia hendak cerita kepada awak..."
"Kalau rasa perlu, elok cerita. Jika tidak, awak simpan saja rahsia itu."
"Mungkin tafsiran rahsia kita berbeza..."
"Tiada rahsia yang terhijab, melainkah dengan kuasa Allah."

* Eh, pagi ini saya dapat rahsia - Ben Affleck dah bercerai ya? Hehee.

No comments: