Saturday, May 30, 2015

Alternatif @ Indie?

Mood puisi malam ini dalam keletihan jualan gudang siang tadi dengan kehadiran ramai pengunjung. Cuaca sangat panas, berbahang di bawah khemah dan sangat dahaga jadinya.

* Esok pagi saya akan mengendalikan sesi pertemuan bersama penulis dan calon penulis genre ALTERNATIF - satu skop genre yang baharu. Belum pernah saya izinkan campur aduk bahasa, nahu dan ejaan.
Duhai Sifu Penulisanku...Maafkan Daku!
Serba salah juga hendak menentukan genre ini supaya ia nampak HALAL Jujur, saya tidak mahu dituduh menderhaka kepada bahasa Melayu yang santun dan tinggi martabatnya. 

Seberapa boleh saya akan tetap pelihara setiap baris, setiap bait bahasa Melayu, supaya ia kekal dalam darjatnya yang tinggi. Betul... jika tidak kita siapa lagi?

Namun dunia moden ini, dengan segala gajet yang canggih - bahasa sudah dilacurkan menjadi serendah-rendah taraf seorang pelacur!  Bahasa menjadi tidak bernilai. Slanga, mencarut, pop, membabi orang - sudah klise. Malah semakin ramai yang mengagungkannya.

... catatan ini belum tamat. Saya ralat...

No comments: