Tuesday, May 26, 2015

SYIAH DAN AGENDANYA

 - TAKLIMAT KDN

















Gambar saya bersama Editor Karya Bestari 

PAGI ini ada taklimat bersama Kementerian Dalam Negeri di Auditorium Sultan Muhammad Ke V Kompleks Kumpulan Media Karangkraf. Taklimat Penerbitan Berunsur Syiah Anjuran Bahagian Kawalan Penerbitan dan Teks Al Quran oleh Mejar Nadzri bin Musnman dari Kagat.

Saya petik tulisan ini daripada satu blog:
Perempuan Nan Bercinta bernada romantis. Melihat kepada tajuk sahaja sudah terbau ada kesyahduan di dalam bait-bait dialog di antara watak-watak yang dihidangkan kepada khalayak pembaca. FT mengetengahkan 4 wanita nan bercinta dalam konteks kehidupan mereka dan bagaimana mereka menjalani perasaan itu dalam meneruskan percintaan yang diyakini.




Tengku Idora, seorang feminis yang tekad memperjuangkan isu wanita sejagat. Topik yang dicintainya sejak usia remaja. Tengku Zanjabila, adiknya seorang pencinta suaminya sejak pertemuan kedua. Siti Fatimah Ali Taqi, pencinta ilmu dan sejarah yang sanggup berkampung halaman di Bika, Lubnan demi mendalami perjuangan Hezbollah. Serta Khadijah, wanita Acheh yang mencintai suami dan anaknya. 

Tidak kurang juga beberapa watak wanita yang kuat menzahirkan peranan wanita sebagai 'bunga' indah dalam menggerakkan plot yang bergerak secara linear dan diselang selikan dengan plot imbas kembali.

* Syiah dan agendanya. Karya novel yang banyak disebut-sebut mengandungi unsur Syiah, antaranya Perempuan Nan Bercinta (contoh di atas) tulisan Faisal Tehrani.

No comments: