Tuesday, October 11, 2005

"SEMALAM EMAK AKU TAK PUASA...!"
SUDAH 7 hari kita dalam Ramadan tahun ini. Pejam celik, tak lama sahaja lagi Ramadan akan berakhir dan kita pasti akan merindui lagi Ramadan tahun-tahun akan datang. Bak tulisan di sebuah pemidang di tepi jalan yang mencatatkan... "Ramadan, datangmu dinanti, pergimu ditangisi." Si bongsu memang tak faham ayat ni jadi sambil tunggu lampu hijau menyala, puaslah menerangkan makna ayat ini pada dia.

Tapi katanya, semalam kawan dia di sekolah cakap yang emak dia tak puasa. Emak dia makan sama-sama dengan si anak. Bila si anak tanya mengapa emak tak puasa, si emak kata "emak laparlah... kita makan senyap-senyap kat dapur, bukan siapa tau. Tak ada orang nampak." Begitulah cerita si Amie, 9 tahun.

Alamak spoillah... Saya kata memang orang tak nampak tapi Tuhan nampak! Si makcik tu pun kalau iya tak boleh puasa janganlah bagi alasan b*nga*g! Kan dah keliru si anak. Malah bukan anak dia saja, anak saya pun jadi keliru! Budak-budak memang tak reti menipu. Dia cakap apa saja yang orang dewasa cakap. Si Amie tu kalau kata tak boleh puasa sebab `datang bulan' dia faham. Dia memang dah tau sebab sudah dijelaskan, tak main selindung-selindung.

Hari ini berbuka puasa di mana? Atas meja ni ada dua tiga jemputan dalam sehari. Nak pergi dengan tak nak pergi saja. Biasanya saya suruh staf-staf solo saja yang pergi. Akak-akak ni sejak dulu lagi dah jenuh bertandang dari satu hotel ke satu hotel, memenuhi jemputan. Sekarang rasanya lebih bermakna berbuka puasa di rumah bersama anak-anak biarpun hidangannya hanyalah sambal goreng ikan bilis dengan ubi kentang sahaja.

No comments: