Wednesday, October 12, 2005

"KUALA LUMPUR... I'M COMING!"
SELEPAS Isyak malam tadi kami menerima tetamu dari Alor Setar secara tiba-tiba. Mereka ialah abang ipar saya, anak lelakinya dan menantunya. Jadi apa yang ada sahaja dihidangkan, iaitu lebihan daripada berbuka puasa - roti john, popia... Tapi belum sempat air diteguk, tetamu wanita sudah tak senang duduk, dok tergeliat-geliat. Kenapa?

Memang nampak dia dah hamil sarat. Dah cukup bulan katanya. Rupanya sebaik turun dari teksi dan melangkah masuk ke rumah saya, air ketubannya dah pecah. Aduhai, macamana? Nak ke HUKM yang 5 minit saja dari rumah atau nak ke HKL yang 30 minit dari rumah? Saya tanya, ok lagi ke? Boleh tahan tak agak-agak lagi setengah jam? Dia yang sudah ada anak satu, kata okey. So saya kata dengan en.abg bawa ke HKL sajalah. Sebab kalau di HUKM nanti bayarannya tinggi, itu kalau normal. Kalau operate lagilah bilnya melambung. En.abg pun memandulah membawa si perempuan itu dan suaminya ke HKL

Alhamdulillah sampai di HKL dalam pukul 10 malam dan selamat bersalin pukul 12 malam. Pagi tadi en.abg cerita; yang dia tak pernah langsung alami dub dup dub dap macam malam tadi. Kebetulan jalan sesak di Loke Yew menghala ke Jalan Tun Razak, dia rasa jantungnya macam nak gugur. Dia takut kalau terberanak dalam kereta. Sebabnya dengan isteri sendiri pun dia tak pernah mengalami semua itu. Wad bersalin HKL pun dia tak tau kat mana... nak daftar kat mana. (Errr.. kat tepi padang tu kan?)

Pengalaman menyambut tiga anak kami begitu teratur. Ianya tersusun satu persatu. Contohnya datang buat last checkup, doktor buat pemeriksaan, tengok kalendar dan pilih tarikh. Esoknya di pejabat, saya bereskan semua kerja. Kemas meja. Tinggal pesan itu ini, sebab dah tau bila nak bersalin. So pada tarikh yang ditentukan, bawak segala keperluan, daftar, rehat sekejap di bilik dan tak lama lepas tu masuk dewan bedah.

Itulah kan, perjalanan hidup setiap orang tak sama. Macamlah cik kak malam tadi, datang jauh-jauh dari Alor Setar, terhentak-hentak naik bas, rupanya baby nak keluar di Kuala Lumpur.

No comments: