Thursday, October 27, 2005

MANA BANGKIT SANTANKU YANG DULU?


MOOD raya sudahpun sampai dekat dengan diri. Ada dalam hati dan sudah terbayang di mata. Anak-anak kian sibuk dengan persiapan raya masing-masing. Check list tentang baju, jeans, kasut, aksesori pakaian dengan tali pinggang, stokin, topi/cap/songkok dan sebagainya setiap hari ada di tangan. Mama dengan abahnya sahaja yang masih make dono.

Masa kecil dulu kami tak merasa pergi shopping. Semuanya emak dengan abah yang uruskan. Mak beli kain satu gulung (sekodi?) itulah baju kakak, baju saya dan adik-adik. Sama je coraknya. Sampaikan seluar katok pun sama design! Kasut pulak, abah akan ukur kaki kami dengan tali rafia/tali guni. Masa adik beradik tak ramai, abah jengkal saja dengan jari, tapi bila adik beradik dah ramai, dah tak boleh jengkal, takut tak ingat. Dapat yang terkecil atau terbesar, nasiblah!

Kuih raya hanyalah kerepek pisang, kerepek ubi - pedas dengan manis. Kuih goyang, kuih siput, kuih bahulu, kuih gunting, lidah buaya, penderam, lengkong merah, maruku, rempeyek, tumpi dan sebagainya. Itulah yang kami kunyah, sampai seredaknya! Tak ada biskut.

Nostalgia ini kalau diceritakan pada anak-anak, mereka akan tersengih dan gelak-gelak panjang. "Dulu lain, sekarang lain". Ya, memang dulu lain. Yang dulu itulah yang selalunya menerbitkan emosi betapa syoknya hari raya. Sakit-sakit jari, menghiris ubi/pisang. Melecur jari kena kuali panas. Berparut tangan kena acuan bahulu yang panas. Lenguhnya menggunting tepung. Sakitnya kena minyak panas menggoreng rempeyek/tumpi/maruku.

Kini, sedapnya london almond, rangupnya biskut nestum, lazatnya mama carries dan aneka kuih moden tak sama dengan harum dan lembutnya bangkit santan yang mak buat. Masuk dalam mulut, tunggu sekejap, kemam pelan-pelan dan hilang masuk tekak!

No comments: