Tuesday, November 2, 2004

`OFF RECORD'
MELANGKAH di lorong-lorong mewah menuju ke ballroom di Hotel Hilton KL Sentral boleh memeningkan kepala. Bagi saya yang baru pertama kali ke sana, agak haru jugak. Dari lif parking ke lif main hotel, mak datuk jauhnya. Hotel gah ini berkongsi parking pula dengan Hotel Le Meridean. Silap lorong, dah ke hotel sebelah satu lagi tu. Demi Fina, Pembantu Khas Menteri, dari Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang mewakili Kak Ijat datang ke pejabat menjemput berbuka puasa bersama, saya gagahkan juga untuk hadir.

Malam itu kebetulan duduk di meja TKSU Kementerian dan wartawan akhbar lain. Saya bersebelahan dengan Ku Seman, jiran dekat rumah, jiran sama karier. Lagilah ligat kami berceloteh, apalagi turut serta sebelah kiri saya Aliya HM Jally dari TV3 (teman sejak di USM 20 th lalu) dan Ras Adiba Radzi. Dib cantik malam tu, mukanya putih bersih, langsung tanpa mekap. Rambut panjang lurus dilepaskan begitu sahaja. Dib amat berdikari. Saya nak ambilkan minuman dia tak benarkan. Dia boleh buat sendiri katanya. (Saya bayangkan sebelum itu Dib menempuh jalan sesak dari Bangsar, keluar dari kereta, mengusung turun kerusi roda dari keretanya, menolak ke lif, dari lif parking ke lif hotel. Agak jauh juga dari lif ke ballroom dan akhirnya duduk sama semeja dengan kami).

Ku Seman dihujani dengan kes sensasinya bersama Sharifah Aini pasal sms tu. Dib dengan kes sensasi jugak pasal kononnya dia buat-buat lumpuh. So macam-macam hal kami bualkan malam itu. Tetapi kata Ku Seman, kesimpulannya berani buat berani tanggung. Kata Dib pulak, "saya rela tanggung apa saja tanggapan orang. Yes, saya berani kerana kebenaran."

Ini cerita minggu lepas yang mana kata Ku Seman antaranya, "off record ya..." Tapi hari ini dah tak off record Ku!

No comments: