Monday, November 15, 2004

DUA HARI RAYA
KAMI tidak ke mana-mana, hanya di rumah menanti kawan-kawan tiba. Hari ini saya memasak mi hoon sup untuk dihidangkan kepada tetamu. Mi hoon sup ini adalah resipi utara. Mi hoonnya diwarnakan warna kuning (serbuk kunyit), ada sambal pedas (kicap dimasak dengan cili), lobak asin, daun sup, tahu goreng, cili potong dan untuk tambah selera, ada bawang goreng. Kuahnya ialah sup daging - campuran tulang, urat-urat, paru atau dipanggil juga daging tetel. Ramai juga yang datang termasuk saudara mara dan jiran-jiran, letih jugalah melayan. Saya tertidur awal kerana keletihan.



Trend berinai di kampung suami diteruskan di Kuala Lumpur. Inai kebiasaan dipakai di malam hari raya, anak beranak berkumpul untuk memakai inai. He he he, anak dara saya sibuk menumbuk inai. Saya cuma menempeknya saja ke jari. Tengok jari saya ya, jangan jeling cincin dan gelang saya. Jari Amie, berinai penuh. Saya hanya di kuku sahaja.

No comments: