Sunday, November 14, 2004

HARI RAYA
WALAUPUN tidur agak lewat malam semalam kerana membuat persiapan hari raya, kami bangun awal pagi ini. Anak-anak sibuk mandi sunat hari raya dan bersiap untuk ke masjid. Saya memanaskan lauk pauk, ketupat palas dan segala urusan dapur. Siap semuanya kami ke rumah emak saya. Saya membawa hidangan - rendang Kedah dan ketupat palas. Kakak dari Pahang, abang dari Johor sudah pun tiba sejak semalam. Ya, riuh rendahlah rumah emak dengan cucu-cucunya. Itulah yang saya missed kalau berhari raya di kampung suami di Kedah. Kami bermaafan semuanya, bergambar mengikut keluarga dan kategori.

Lepas sembahyang raya (surau betuul-betul depan rumah mak) kami melayan tetamu yanga datang terus dari surau. Ramai. Kemudian barulah kami ke rumah jiran-jiran. Petang, dalam perjalanan balik ke kampung di Kelang, kami empat kereta singgah di rumah Bos saya di Kelana Jaya. Wah, ramainya.... hampir seribu orang. Kabanyakannya staf yang tak beraya di kampung dan client terdekat. Hehehe, walau di pejabat dah dapat duit raya, di sini dapat lagi duit raya....!

No comments: