Wednesday, July 21, 2004

NO. NO. NO NASI.
TERKEJUT
seketika melihat tenaga pengajar baru AF, Mahani Awang. Beliau teman sebilik semasa kami di USM Pulau Pinang. Kemudian setelah balik bekerja di KL dalam bidang yang sama - kewartawanan, hubungan kami terus kekal sampai hari ini. Semua ini dah berlangsung hampir 22 tahun. Still sweet as sweet as honey - manis - Anis, panggilan mesra untuk Mahani. Itu juga nama panggilan anak sulung saya.

Oh ya, apa yang saya nak kata hari ini ialah tentang etika pergaulan terutama di majlis. Itu juga yang Mahani didik kepada pelajar AF, itu juga termasuk dalam salah satu silibus untuk para wartawan. Etika ini penting, supaya kehadiran kita disenangi, terutama bagi wartawan. Apalagi jika berhadapan dengan golongan VIP, etika amat dititikberat.

Biasanya bila dapat jemputan, para wartawan akan pastikan dulu sama ia majlis santai atau formal? Membabitkan VIP, anak raja, korporat atau orang biasa-biasa? Bila? Apakah ia breakfast, `brunch', lunch, hi tea, cocktail, dinner atau supper? Lain kategori lain etikanya, lain cara pakaian, lain cara perbualan dan lain gaya pergaulannya. Tapi ada juga orang yang main belasah je. Eh tak sopan buat kelaku macam tu. Tuan rumah memandang sipi saja.

Saya selalu mengelak kalau dijemput ke majlis koktel. Bayangkan dari pukul 4 petang hingga 7 malam, dok berdiri mengelilingi meja yang disusun tapi berterabur, tak ada kerusi. Lenguh. Kalau terdesak kena pergi jugak saya pastikan tak berkasut tumit tinggi. Hidangannya simple, seciput, comel saja tatnya, biskut, mufin cute, sandwic yang dipotong empat, potongan lobak, timun, batang saleri dicicah tousand island. No heavy food, no nasi, no mi hoon, no kueteow, no no no.

Alamak, dah dinihari ni. Stop dulu ya.

No comments: