Tuesday, July 6, 2004

KL OH KL
BARU-BARU
ini saya telah menerima lapan keping gambar yang betul-betul mengembalikan nostalgia. Saya telah print gambar ini dan menunjukkan kepada emak dan bapa yang memang orang Kuala Lumpur. Di wajah mereka tergambar pelbagai rasa, ada suka dan duka. Masing-masing mengangguk perlahan, mengesahkan kesahihan sebahagian daripada gambar-gambar berkenaan. Ya, mereka mengakui betul itu gambar General Hospital, Bangunan Sultan Abdul Samad, Masjid Jamek dan Muzium Negara (jangan-jangan mereka pernah dating kat situ?). Yang lain-lain mereka tak pasti.



Sebagai anak jati Kuala Lumpur, dulu lagi saya sudahpun tanamkan dalam hati, sini tanah tumpah darah saya, kepunyaan saya, kampong saya dan hak saya. Hari ini saya berbangga dengan pencapaian dan kepesatan pembangunan Kuala Lumpur. Semua itu tidak diperolehi dengan mudah. Rasa sensitiviti, perkauman, rasa kepunyaan, sikap bahawa tanah Melayu, Melayulah yang punya - banyak yang perlu dikorbankan. Oleh itu apabila berlaku kebejatan, keruntuhan moral, korupsi, maksiat dan segala yang tidak baik di Kuala Lumpur ini, saya amat tersentuh hati.



Bagaimanapun orang Kuala Lumpur bukan semuanya jenis baik-baik - dalam sekampit beras mesti ada sebutir dua padi. Orang luar pun bukan semuanya jahat - dalam sekampit tepung mesti ada seekor dua kutu. Sebenarnya adunan kejahatan dan kebaikan inilah yang telah mewarnai tanah tumpah darah saya. Eh, emosi pula saya tengahari Selasa ini. oklah kita nyanyi lagu Biduanita Saloma; Kuala Lumpur... ibu negri...

Sila tengok gambar selebihnya DI SINI.

No comments: