Wednesday, December 10, 2003

TULISAN TANGAN

SAYA selalu sengih-sengih sahaja apabila ada orang yang tersenyum melihat tulisan tangan saya. Apa nak dikata... tulisan tangan saya tak cantik (bagi pendapat sayalah). Lepas orang itu tersenyum, dia melihat pula muka saya. Lagilah saya tersengih... agaknya dalam hati dia berkata begini; buruknya tulisan tangan Sri Diah. Betul, tulisan tangan saya taklah cantik sangat.

Kini kaedah bekerja yang lebih banyak meminta kita membuat persediaan laporan dan segala titik bengik menggunakan komputer. Apalagi, tangan jadi lebih mahir mengetuk keyboard daripada seni membentuk tulisan tangan. Sekarang, taip sahaja, dah siap print dan edarkan.

Di Karangkraf sekarang pula, semua memo sudah tidak menggunakan kertas lagi. Semuanya menggunakan internal network menerusi outlook. Jadi rutin setiap hari mesti melihat outlook masing-masing. Baca memo di situ, baca segala arahan dan laporan terkini tentang syarikat pun di situ. Maknanya ia mesti sentiasa `on' sepanjang hari.

Bagi para wartawan pula, mereka mengisi tugasan/assignment, mengisi Borang A (datang lambat atas urusan peribadi), Borang B (terpaksa keluar awal kerana urusan peribadi) dan Borang Cuti di Skorkraf. Ia satu sistem yang online. Setiap pekerja perlu mempunyai akses masing-masing untuk ke link itu. Jika dulu kedatangan diisi dalam buku besar, kini sistem kedatangan pun menggunakan swipe card dan tertera dalam Skorkraf.

Oleh kerana itu seni menulis ini dah jadi janggal.
Saya teringat hal ini kerana pertengahan dan akhir Ramadan dulu, terpaksa menulis sedikit sebanyak di Kad Hari Raya untuk kawan-kawan dan sanak saudara. Saya ketawa dalam hati melihat tulisan saya dah tak seperti dulu. Dalam diam saya tetap berazam untuk lebih mahir menulis tangan, tidaklah hanya menggunakan tulisan tangan untuk `menyain' claim sahaja. Sorry!

No comments: