Tuesday, December 23, 2003

DIRI KITA; ASET KITA

SAYA selalu terpegun melihat wajah ayu Siti Nurhaliza. Begitu juga dok ralit menatap wajah ayu Erra Fazira. Apabila berbual dengan mereka, mata terkelip-kelip memerhati, cantinya bibir dia, matanya sungguh memikat, hidungnya terletak, pipinya gebu, bersih, tak ada langsung parut jerawat... bla bla bla...

Itu belum lagi melihat pinggang ramping mereka, melihat seksinya tubuh mereka, betapa kagumnya melihat jari-jari mereka yang terjaga cantik, apalagi melihat sihatnya rambut mereka, slimnya, tak ada lemak lebih di sana sini... termasuk juga terpesona dengan pakaian mereka.... bla bla bla...

Oh ya, ini bukan entri nak memuji-muji selebriti. Tetapi ia juga merujuk pada insan lain yang bukan selebriti. Antaranya cikgu, doktor, pegawai swasta. kerajaan, ahli korporat dll. Apa yang hendak ditekankan di sini ialah - betapa wanita sanggup buat apa sahaja untuk menghargai diri sendiri. Mereka mahu terus sihat, mahu terus mengekalkan keperibadian dan keayuan. Pengorbanan ini bukan calang-calang. (Usahlahlah fikirkan pasal kosmetik/pembedahan dll. Tolak tepilah magic ini.)

Sanggupkah anda hanya makan roti kosong berserat setiap hari? Bolehkah anda hanya makan sayuran rebus sahaja? Bolehkah tidak makan daging merah selama dua bulan? Bolehkah kurangkan gula dalam minuman dan makanan? Relakah anda jika wajib ke gimnasium tiga kali seminggu? Ataupun paling mudah, bolehkah anda makan nasi seminggu sekali dan sukatannya hanyalah semangkuk sahaja?

Tetapi Siti dan Erra sanggup. Semua itu kerana mereka menyayangi diri sendiri. Diri mereka adalah harta mreka. Oleh itu mereka tidak mahu mengikut nafsu makan - makan hanya yang perlu sahaja. Berhenti bila tengah sedap makan. Rasanya ramai wanita yang cantik semulajadi pun berbuat begitu. Sebenarnya ada sebab kenapa saya ambil contoh Erra dan Siti; kerana mereka tetap ayu walaupun tanpa mekap!

Bagaimanapun yang penting, cantik fikzikal, cantik jugalah peribadi!

No comments: