Wednesday, December 3, 2003

KERANA AIDILFITRI SETAHUN SEKALI...

Assalamualaikum semua... lama sungguh tidak kemaskini blog ini. Minta maaf banyak-banyak kepada semua pembaca kerana saban hari ke sini tetapi masih yang itu, itu juga. So hari ini ingin jugalah menulis sesuatu untuk menghilang rasa frust tetamu-tetamu.

Bagaimana dengan sambutan hari raya?
Pastinya pahit manis, semuanya masih segar dalam ingatan!

Bagi saya bercuti kerana hari raya, tak sama dengan bercuti kerana cuti-cuti biasa. Kebetulan pula hari raya kali ini jatuh pada musim cuti sekolah. Dan bagi saya pula, baru tahun ini dapat berhari raya pertama dan kedua di KL (raya ketiga baru balik berhari raya di Alor Star). Oleh itu sudah tentu saya dapat merasakan kelainan yang luar biasa Aidilfitri tahun ini.

Bagi adik beradik saya yang lain, KL ialah kampung mereka. Pagi raya itu abang dari Johor, kakak dari Pahang, seorang adik dari Kelantan, dan adik beradik lain di KL berkumpul di rumah emak dan abah (belakang rumah saya saja). Memanglah, sudah 14 tahun saya `termissed' detik manis itu, baru tahun ini saya rasa kembali suasana syahdu di Aidilfitri - selepas bersembahyang raya di surau di hadapan rumah emak dan abah, kami balik rumah bersarapan dan bersalaman.

Seperti Mba di kampungnya, di KL pun hujan renyai membasahi bumi. Namun raya tetap raya. Anak-anak saya gembira apabila kami konvoi enam kereta berjalan raya ke rumah saudara mara ke Meru, Jalan Kebun, Kelang, ke Bangi, ke Sungai Way, ke Kelana Jaya... hingga ke rumah Dato Baginda Tan Mas, Datuk Mat Jan, Undang Luak Johol di Tampin, Negeri Sembilan. Beliau ialah kenalan lama abah dan mak - abah dan mak pun seronok dapat jumpa kenalan lama yang dah lebih 10 tahun tidak berjumpa.

Anak-anak seronok memanjat 10 batang pokok rambutan di keliling rumah beliau. Rambutan merah menyala di celah daun, dan rambutan gading pun masak menguning, bak melambai minta dipetik. Semuanya mansi-manis dan lekang. Eh, nak balik hari tu, kami dibekalkan lima kampit buah rambutan!

Ballik KL semula, malamnya kami berjalan raya lagi. Kelakarnya bila balik ke rumah, dah ada dua kereta menunggu mahu beraya di rumah kami. Mujur ketupat daun palas masih ada. Rendang daging, limpa dan paru (resipi ala Kedah) pun masih ada lagi. Untuk menambah sajian saya menggoreng lagi mi hoon black pepper. Setelah dua kereta ini berlalu, horn kereta berbunyi lagi. Datang pula kawan suami. Masuk! Masuk! Tetamu tetap dilayan hingga pukul 12 malam, sedangkan saya dah penat sangat....

Dua hari berhari raya di KL, malam raya ketiga kami bersiap balik ke kampung di Alor Setar pula. Waktunya? Pukul tiga pagi dari KL!
* Bab ni nanti saya sambung lain kali. Panjang jugalah misi Jejak Kasih ini.

No comments: