Thursday, December 25, 2003

KENAPA GEMUK?



INI merupakan salah sebuah lukisan seorang sahabat lama saya, Saudara Haris Ribut. Bertahun-tahun juga kami bekerja di bawah satu bumbung sebelum beliau mengambil keputusan untuk membuka sebuah studio sendiri.

Apa yang ingin diperkatakan di sini ialah trademark beliau dalam lukisan iaitu imej wanita gemuk. Lukisan di atas agak sopan kerana semua wanita gemuk berkenaan mengenakan pakaian. Bayangkan wanita gemuk yang berkemban... ini kerana ada beberapa keping lukisannya mengambarkan imej begitu.

"Kenapa pilih imej wanita gemuk?" Soal saya, malu-malu.
"Sebab mak Aya (saya) gemuk. Masa mula-mula nak bina nama pening juga mencari identiti. dalam termenung, kebetulan mak lalu depan mata dan fikiran Aya terdetik, kenapa tak jadikan mak sebagai identiti?" Ujarnya, tersenyum penuh makna.

Demikian antara gaya insan kreatif mendapat idea dan membina identiti. Insan kreatif lain, mungkin lain pula caranya. Begitu juga bagaimana munculnya idea mengarang sebuah novel...

p/s Kebetulan dengan seruan menggalakkan kita memakai batik, jadi silalah perhatikan rekaan batik berkenaan. Tolong jangan pandang lama-lama pada objek yang lain!

No comments: