Monday, May 9, 2005

TERIMA KASIH DAUN KELADI
SABTU - Sejak malam sebelumnya anak beranak (si bapa dengan tiga orang anak) dok sibuk-sibuk berbincang. Tentang apa? Saya buat tak tahu saja - buat sibuk dengan urusan sehari-hari terutama urusan hujung minggu yang berganda daripada hari biasa. Dari pagi saya menjadi tukang dobi, tukang masak, jadi drebar, jadi tukang kebun bla... bla...bla.

Alhamdulillah lewat petang suami ajak keluar. Kami ke JJ Taman Maluri. Jalan punya jalan, naik letih kaki dengan karenah anak-anak nak itu ini yang si bapa dah janjikan. Kami memang jarang keluar berjalan-jalan window shopping. Hanya bila perlu sahaja. Akhirnya wow! Vacuum Cleaner Hanabishi dihadiahkan sempena Hari Ibu. Thanks my dear, kebetulan vacuum di rumah dah sebulan lebih rosak.

AHAD - A`wal pagi macam biasa, buat breakfast. Biasanya hujung minggu buat lebih sikit, sekaligus dengan lunch. Senang cerita. Tengahari sampai petang saya sibuk menaip dan tengok homework anak-anak. Setelah penat menaip, lepak depan tv. Lepas Asar lepak lagi. Hingga pukul enam petang, my dear pelawa keluar. Anak-anak pun join. Bila ditanya ke mana? Semua diam. Akhirnya sampai di Jalan Ampang. Wah! Dinner di The Lotus!

Anak-anak pulak dengan gelak-gelak hulur sebungkus hadiah. Isinya coklat 3 bar! Mak datuk... dah tau mama tak makan coklat kenapa bagi coklat? "Kalau tak mau, maknanya coklat tu untuk kita oranglah!" Eh buruk siku! Hai anak,
anak...!

Sebenarnya sebagai ibu sama ada saya atau siapa sahaja tidak mengharapkan apa-apa hadiah (kalau dapat satu bonuslah!). Ini kerana membesarkan anak-anak adalah satu tanggungjawab, satu amanah. Emak-emak zaman dulu-dulu pun, si abah tak pernah hadiahkan apa-apa. Tapi mereka tetap memberikan didikkan sempurna untuk anak-anak kerana anak adalah harta kepada ibu dan bapa.

No comments: