Friday, May 20, 2005

NIKMATNYA BERSENDIRI
JARANG saya dapat rasa lapang, rasa rilek seseronok tengahari ini. Di saat ini pejabat agak lengang, staf yang ada boleh dikira dengan jari. Mungkin yang lain pergi tugasan luar, ada juga yang bercuti dan ramai yang outstation. Kebanyakan staf lelaki mungkin bersembahyang dan yang perempuannya tentu mencuci mata ke Kompleks PKNS, ke Alam Sentral atau mungkin ke Plaza Masallam dan ke mana-mana saja, lari daripada rutin pejabat.

Saya tutup lampu, bersembunyi bersunyi-sunyi di bilik ini sambil mendengar lagu-lagu merdu Alleycats dari satu CD ke satu CD. Melelapkan mata, melayan dan memanjakan diri. Memang betul, sesekali kita teringin hendak memanjakan diri, bersantai dengan diri sendiri. Orang lain saya tak tahulah, tetapi bagi saya ini penting untuk muhasabah, berfikir tentang semalam, tentang hari ini dan hari esok.

Sesekali rasa ingin senyum, sesekali rasa ingin menangis. Selalunya saya akan buat begini; kalau suka saya akan senyum sesukanya, ketawa panjang dan kalau sedih saya akan menangis sepuasnya. Tak lama kemudian terus rasa lega! Semua yang negatif hilang, diganti dengan yang positif. Tapi itulah, nak cari masa senggang macam ni memanglah payah!

* Sorrylah ya, hari ini sentimental sikit.

No comments: