Wednesday, September 30, 2015

TERBIT KARYA

PROSES TERBIT KARYA | Suatu yang retorik apabila ada yang mengatakan susah mahu mellihat karya sendiri terbit. Susah mahu menjadi novelis. Susah mahu menjadi cerpenis.

Benarkah tambah susah kalau mahu melihat hasil penulisan terbit dan diiktiraf (tidak kira online apalagi offline ?


Jika terbukti berbakat, komited dan patuh disiplin, ikut sifir saya ini:
1. Berjinak dalam dunia penulisan. Ikuti kursus.
2. Berkawan dengan mereka yang sama minat.
3. Berbaik dengan Editor dan penerbit. Ketahui arah tuju atau fokus mereka.
4. Untuk permulaan jangan impi sangat mahu terbit buku secara individu.
5. Bergabung bersama penulis lain, sebaiknya tiga atau empat penulis lain.
6. Dengan Penerbit X, terbit secara kompilasi itu, bantu membantu rakan kompilasi.
7. Lama kelamaan nama anda akan menonjol. Ini sukses tahap satu.
8. Bawa buku kompilasi itu jumpa Penerbit Z yang tarafnya tinggi sedikit berbanding Penerbit X.
9. Yakinkan Penerbit Z dengan pelan (rancangan) kejayaan anda.
10. (.... sila sambung sendiri)

* Mahu sifir penulisan lagi? Jika saya dapat lebih 10 Like dan komen MAHU di ruang komen, nanti saya sambung lagi segala tip penulisan.

* Saya terangkan hal ini sekali lagi kerana ramai yang inbox, kurang faham status yang lalu.

1 comment:

Beloganatano said...

Syukur, akhirnya saya mampu mengorak langkah kecil. Selepas beberapa cerpen, barulah saya akan menulis novel pula.