Monday, September 14, 2015

Hakcipta Penulis

Saya ingin menjawab soalan mengenai hakcipta:
Thanusya bertanya:
Salam sejahtera. Boleh akak jelaskan mengenai hak cipta? Khususnya, mengenai karya edisi terhad. Adakah Edisi terhad bermakna tiada cetakan lagi?
Kalau sebuah buku itu dicetak dan pada bahagian hak cipta tertulis cetakan pertama, adakah buku itu akan dicetak lagi?
Kalau penulis buku tak terima surat atau kontrak penerbitan tetapi hanya telah menandatangani surat pengesahan penerbitan, macam mana?

Jawapan saya:
Setiap penerbit berbeza dengan penerbit yang lain. Bukan sahaja berbeza daripada hal inhouse editorial, berbeza juga dalam sistem pentadbiran dan berbeza juga hala tuju syarikat masing-masing.
Namun secara umumnya hakcipta masih tertakluk kepada undang-undang hakcipta dan semua pihak (penulis, penerbit dan pencetak) dilindungi. (Sila rujuk buku tulisan Puan Nisah Haron: Penulis dan Undang-Undang Hakcipta)
Mengenai karya edisi terhad - ia tetap tertakluk kepada akta hakcipta penuils. Penulis asal tetap mempunyai hak penuh terhadap karyanya itu.
Edisi terhad kemungkinan akan diterbitkan lagi dan lagi jika buku berkenaan sudah habis dan semakin ada permintaan. Penerbit akan mencetak lagi dan lagi.
Fungsi edisi terhad ada ketikanya untuk menguji pasaran. Atau diterbitkan 100 naskhah dahulu untuk keperluan masa itu tetapi akan diterbitkan lagi jika ada permintaan.
Kontrak penerbitan - perjanjian penerbitan mesti ditandatangani oleh penulis sebelum karya diterbitkan.

No comments: