Sunday, September 13, 2015

Novel Cinta?

Hari ini saya menjawab pertanyaan ini:
Siti Zulaihah Abd Karim bertanya:
nak tanya kak sri diah... trend skrg kan semua suka novel cinta.. adakah bermakna penulis perlu masukkan juga unsur cinta untuk menarik pembaca? kadang2 terfikir, kalau tak letak unsur cinta mungkin buku tak laku
* Paling utama saya nak tegur ialah gaya tulisan Siti Zulaihah. Saya nasihatkan supaya menulis dengan ejaan yang betul. Perhatikan penggunaan tanda dan simbol yang digunakan. Banyak yang salah. Menulis dengan ejaan dan tanda yang betul sebenarnya melatih kita menghasilkan tulisan yang bagus.



Jawapan saya:
Memang trend sekarang kebanyakan pembaca suka membaca novel cinta namun tidak bermakna genre lain tidak laris. Penulis boleh menulis genre cinta tetapi mestilah kisah cinta yang ada maruah. Cinta yang jujur bertangungjawab dan tidak memperlekeh orang lain. Pendek kata, cinta yang tidak klise atau murahan.
Genre cinta tidak semestinya disampaikan dalam bahasa slanga atau menggunakan bahasa orang muda dan campur aduk bahasa Melayu dan Inggeris.
Penulis boleh masukkan adengan cinta dalam novel tetapi ia bukan 70 peratus daripada keseluruhan isi cerita. Jadikan kisah cinta sebagai pencetus untuk plot berkembang dan watak-watak menjadi terinspirasi untuk menggerakkan cerita.
Untuk buku menjadi laris, ada banyak resipinya. Paling penting ialah isi yang bagus, promosi yang aktif, hubungan baik penulis dan pembaca dan banyak lagi perkara lain.

No comments: