Friday, September 11, 2015

Panduan Menulis


PANDUAN | Segalanya bermula dengan suka membaca terutama karya pengarang hebat. Saya kenyang jika pembacaan saya sempurna dan boleh lena tidur jika puas dengan hasil bacaan smile emoticon

- Saya meletak garisan merah pada setiap ayat yang saya suka.
- Saya menanda bulatan merah pada setiap kata kunci (point penting) untuk sambungan ayat seterusnya.

Point itu penting sebagai satu loncatan ke mana dan bagaimana ayat seterusnya mesti disambung. Perkara ini selalu ditemui dalam karya pengarang besar.

Contohnya apabila penulis menulis:

Dua mata hitam adalah matahati yang biru
dua mata hitam sangat kenal bahasa *rindu.

* Rindu bukanlah milik perempuan melulu
dan keduanya sama tahu, dan keduanya tanpa malu.

>>> Kata kunci di sini ialah RINDU (rindu baris kedua itu menjadi ayat baru bagi paragraph baru. Perkataan *rindu diulang lagi)

- Ayat di atas adalah petikan puisi karya: Sutardji Calzoum Bachr

AMARAN KERAS:
Jangan tiru bulat-bulat! Oleh kerana kesedapan ayat dan pilihan kata-kata, ramai yang terpengaruh dan menyalinnya dalam karya sendiri. Itu namanya meniru. Ini silap besar!

Boleh ambil idea yang saya sarankan, tetapi mestilah menggunakan ayat sendiri.

No comments: