Thursday, January 24, 2008

KANTIN ATAU MAHKAMAH MAKANAN?
SEMASA
saya bersekolah rendah pada tahun 1969 hingga 1974, emak memberi belanja anggaran 30 sen - 40 sen sehari. Duit ini biasanya tidak dibelanjakan habis. Walaupun saya belanjakan hanya 25 sen, namun itu sudah cukup mengenyangkan saya. Apa yang saya beli di kantin Pak Man dan Makcik Gayah, di sekolah waktu rehat ialah:

- Mi goreng/nasi lemak = 10 sen
- Kuih karipap/rengas dl, satu = 5 sen
- teh o segelas = 5 sen

Walau hanya tiga jenis hidangan tapi ia cukup mengenyangkan. Mi banyak, karipap besar dan air teh o dalam gelas besar. Waktu saya jadi pengawas, kadang-kadang Pak Man bagi kami lebih sikit mi dalam pinggan kerana biasanya pengawas makan dulu atau makan kemudian setelah murid masuk kelas.

Sekarang anak-anak saya diberi belanja RM4.00 sehari. Pilian mereka di sekolah antaranya:

- mi rebus/mi kari/nasi goreng dll = RM2.50
- air sirap/oren/sarsi dll = RM1.00
- buah-buahan/nugget dll = RM1.00
(duit habis langsung - kadang-kadang tak cukup)

Jika ada masa mereka akan makan dulu di rumah atau bawa bekal (nasi goreng, sandwic, mi goreng dll). Namun selera kanak-kanak, mahu juga membeli lain daripada yang dibawa bekal.

Selain masalah harga makanan mahal di sekolah, kini ibu bapa dihantui pula dengan isu kebersihan. Minggu ini sahaja sudah empat sekolah dilanda keracunan makanan. Dalam hati tertanya, eh sekolah ni nak bagi anak kita belajar dengan sihat supaya jadi cerdik atau mahu kita beri belanja lebih (lagi) dan anak kita diserang sakit kerana hidangan kantin tidak bersih?

p/s: Bekas Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Tan Sri Megat Junid Megat Ayub, 65, meninggal dunia pada pukul 5.25 pagi di Pusat Perubatan Pantai, Bangsar.

No comments: