Thursday, June 23, 2005

ADA 65 RIBU JAWATAN KOSONG!
APABILA kerajaan menarik balik perakuan terhadap universiti di Ukraine, siapa yang pening kepala? Kursus dah lama berjalan. Ramai pelajar yang telah dan sedang menuntut di sana. Tiba-tiba perakuan, biasiswa dan segalanya ditarik balik. Apa nak jadi dengan pelajar dan masa depan mereka, keluarga mereka dan negara? Kenapa tak fikir isu berkenaan sebelum ini?

Kementerian Sumber Manusia baru-baru ini mengumumkan terdapat 65 ribu jawatan kosong terutama dalam sektor pembuatan, perkilangan, pembinaan dan perkhidmatan awam. Ini juga termasuk dalam bidang 3D iaitu bidang berbahaya, kotor dan sukar. Nawaitu kementerian - dengan menceburi bidang ini kerajaan berharap dapat mengatasi masalah pergantungan pada pekerja asing.

Menterinya Datuk Dr. Fong Chan Onn berkata kerajaan mahu membantu siswazah mendapat kerja dan menukar persepsi terhadap sektor 3D dan juga bidang pekerjaan tradisional seperti buruh, penyelia kilang, pekerja sektor pertanian, guru tuisyen, pemandu pelancong dan pekerja perkhidmatan. Saya pun galakkan juga hal ini. Ok, bagi yang ada ijazah anggap ini sebagai batu loncatan. Kerja dulu sebelum mendapat pekerjaan lain yang lebih sesuai.

Sekarang hari-hari nak guna duit. Ke toilet pun dikenakan bayaran. Air putih kosong/suam pun ada harga. Nak bagi mak bapak duit, nak bantu adik-adik, nak belanja awek, nak simpan duit untuk kahwin dan banyak lagi. Semuanya perlukan RM. Sekarang bukan lagi masa untuk memilih kerja...

* Kalau ada kredit phone, jangan habiskan untuk sms/undi :-)

No comments: