Friday, November 28, 2008

AL - FATIHAH
SEMALAM saya sampai ke rumah agak lewat dari kebiasaan iaitu hampir 12.15 malam. Pada pukul 6.45 petang sudah mendapat info mengenai kematian Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail. Editor Edisi Nasional (Laila) kena bersedia dengan lambakan news dari pelbagai sudut dan negeri. Editor Pahang (Ong) sudah diminta mengarahkan Skuad Bentong (Nor Farahah) untuk follow up mengenai perkembangan di Genting Highlands dan juga di Hospital Bentong.

Dalam masa yang sama Ketua Pemberita di Kuala Terengganu (Mat Lazim) telah diminta segera menugaskan Skuad Kuala Terengganu ke rumah arwah di Batu Burok dan mendapatkan story daripada keluarganya; isterinya, anak-anaknya, keluarganya dan rakan taulan.

Di Shah Alam pula, sub dan design untuk Edisi Utara berjalan serentak dengan kesibukan petugas lain mendapatkan info mengenai kematian Datuk Razali untuk persediaan Edisi Nasional first trip. Memandangkan Edisi Utara perlu disiapkan awal, maka news mengenai arwah hanya sempat untuk blurb hadapan sahaja. Selebihnya adalah untuk Edisi Nasional - second trip.

Malam tadi bos tak ada, saya bekerja dibantu Editor/Penolong Editor edisi-edisi negeri. Shah Alam yang menjadi pusat segala maklumat, sudah semakin sibuk menjelang 10.00 malam dengan Edisi Nasional, Edisi Melaka/N.S, Edisi Selangor/KL, Edisi Utara, Edisi Pahang, Edisi Kelantan dan Edisi Terengganu menghampiri deadline.

Dalam sibuk-sibuk petugas Edisi Terengganu mencari info, dapat pula berita kematian ibu kepada Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said di Kemaman. Sekali lagi harus menelefon Skuad Kemaman (Khairul) untuk membuat follow up.

Ohh, kena segera memberitahu prepress di Pengkalan Chepa mengenai kemungkinan lewat cetak Sinar Harian di sana untuk Edisi Kelantan dan Terengganu. Dalam sibuk-sibuk itu suami memberitahu arwah Datuk Razali ialah abang kepada kenalannya. Okey, bagus tu untuk follow up story.

Begitulah malam tadi...

Malam ini saya teringat kembali kenangan makan tengahari bersama arwah Datuk Razali di Dewan Makan Taman Sinar Harapan semasa kami mengadakan majlis hari raya dulu. Arwah tak lokek senyuman, seronok berbual bersamanya. Turut serta bersama kami hari itu ialah Datuk Nasir Ibrahim Fikri (Ahli Parlimen Kuala Nerus) dan beberapa pemimpin pembangkang dari Pas dan PKR.

Sesungguhnya kita hanya merancang, Allah yang menentukan... al Fatihah untuk arwah. Semoga keluarganya diberikan ketabahan dan keimanan menghadapi dugaan ini.

No comments: