Tuesday, October 30, 2007

YB PONTENG DEWAN RAKYAT
* Semalam, sehingga jam 11.45 pagi, hanya 48 daripada 219 ahli hadir dan menjelang petang hanya 26 terus berada dalam dewan, iaitu jumlah korum minimum bagi membolehkan dewan bersidang.

* 11 pagi Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Mahadzir Mohd Khir tidak hadir untuk mengemukakan soalannya. Ketika itu itu, kira-kira 40 Ahli Parlimen berada dalam Dewan.

* Sesi soal jawab berakhir jam 11.45 pagi selepas tujuh Ahli Parlimen yang soalan mereka tersenarai dalam Aturan Urusan Mesyuarat tidak hadir.

* Tiada seorang pun menteri kabinet menghadiri sidang pagi semalam, manakala hanya tiga Timbalan Menteri iaitu Datuk Ong Tee Keat (Pengajian Tinggi), Datuk Datuk Shaziman Abu Mansor (Kementerian Tenaga, Air dan komunikasi) dan Datuk Dr Tiki Lafe (Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah) kelihatan dalam Dewan.

* Kebanyakan Menteri berada bersama Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang melawat Terengganu dan Kelantan bagi melancarkan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER).

Anak saya dapat surat tunjuk sebab kerana ponteng empat hari ke sekolah. Antaranya ponteng kerana keletihan selepas khemah ibadah, ponteng kerana penat hari sukan, ponteng kerana bertungkus-lumus tolong cikgu di hari terbuka sekolah dan ponteng kerana letih, balik dari perkehmahan pengawas.

Saya harap YB terbabit turut mendapat surat amaran/teguran daripada yang dipertua Dewan Rakyat.

No comments: