Friday, July 15, 2005

BADAN SIHAT, OTAK CERGAS, HATI PUAS
HASIL pemeriksaan kesihatan baru-baru ini membuatkan saya termenung sekejap. Kata nurse, "ada sedikit gula dalam urine..." Alamak... saya harapkan saya sihat selama ini tetapi news terbaru itu membuatkan saya tak lena tidur. Bahayalah kalau badan saya gagal memproses gula menjadi protein (tapi malam sebelum pemeriksaan tu saya makan durian, itu jugak menyumbang agaknya?)

Pagi tadi ketika memandu dalam perjalanan ke pejabat terdengar di radio mengenai istilah warga emas yang mesti digunapakai menggantikan istilah warga tua. Istilah warga emas ini telah diluluskan kabinet. Ya... selalu diingat pada diri, dalam menghampiri usia emas saya mesti sihat demi diri sendiri, demi keluarga dan anak-anak.

Seorang kawan yang memang menghidap kencing manis ada lawaknya yang tersendiri. Katanya pada adik beradiknya yang lain (yang juga diabetis), "korang tau tak, mak bapak kita meninggal dunia dengan mewariskan kilang gula untuk kita adik beradik..."

* Info : Walaupun otak hanya merangkumi 2 peratus daripada jumlah berat badan, ia menggunakan sehingga 20 peratus oksigen di dalam tubuh!

No comments: