Tuesday, July 5, 2005

1995 - 2005
SAYA sedang mengulang baca - menyunting/menyemak ejaan/membetulkan fakta/mengubah/membetulkan setting sebuah novel saya yang diterbitkan pada awal tahun 1996. Sungguh lama, hampir sepuluh tahun (termasuk kerja-kerja awal menaipnya pada 1995). Semestinya banyak fakta yang berubah. Walau bagaimanapun inti cerita tidak banyak yang ditukar, masih mengekalkan topik yang serupa.

Novel ini mahu diulang cetak. Masuk kali ini sudah cetakan ke lapan. Bangga? Sudah semestinya. Tetapi kebanggaan saya itu sebenarnya saya pulangkan semula kepada para pembaca novel berkenaan, yang menyokong terbitan novel-novel berbahasa Melayu. Saya cuma ingin berkongsi cerita. Senario yang bermula pada tahun berkenaan, terus bersinambung hingga akhir-akhir ini apabila banyak novel-novel (terbitan Alaf 21 umpamnya) diulang cetak, ada yang sudah 10 kali ulang cetak.

Seperti kata tauke saya kepada tetamu-tetamu di pertemuan anjuran Alaf 21 baru-baru ini, kami sudah membukakan pintu, daripada tak minat membaca orang menjadi minat membaca. Kemudian perlahan-lahan kita akan serapkan apa yang sebaiknya untuk para pembaca.

* Maafkan diriku Saadiah, masih membuat editing lantaran kerja yang bertindan-tindan. Janji bulan madukah ini?

No comments: