Friday, October 2, 2015

PENULIS MENJADI PENERBIT



BOLEHKAH PENULIS MENJADI PENERBIT?

Jawapan saya – BOLEH! 
Sesiapa sahaja boleh menjadi penerbit. Apalagi dalam situasi hari ini apabila ada percetakan digital, dicetak atas permintaan (Print on demand), maka ramai penulis memilih mahu terbit sendiri dan penulis jual sendiri. Segala urusan promosi dan pemasaran penulis yang uruskan. 

Perhatikan pusingan ini:
Penulis menulis > Penulis terbit > Penulis jual > Penulis promosi > Penulis ke pejabat pos > Penulis ke kedai melihat jualan > Penulis kira stok > Penulis hantar stok > dan lain-lain urusan berkaitan.

Soalan saya:

• Masih ada masakah PENULIS mahu MENULIS?

Padahal selama ini penulisan penulis itu sangat digilai oleh pembacanya. Namun penulis sudah tidak ada masa mahu menulis kerana masa mengarang telah diambil dengan urusan bukunya. Kualiti penulisannya menurun kerana sudah hilang fokus.

Saya menyatakan hal ini bagi penulis yang one man/women show. Namun jika penulis ada rakan atau petugas yang menguruskan hal pentadbiran, itu hal lain.

Realiti hari ini, bakat menulis bukan salah satu prasyarat kejayaan sebagai penerbit. Bakat menulis adalah seni. Manaka bisnes adalah bisnes – ada bakat bisnes, ada ilmu bisnes, mahir selok-belok bisnes.

No comments: