Sunday, October 4, 2015

MENULIS PELBAGAI PENERBIT

BOLEHKAH MENULIS DENGAN PELBAGAI PENERBIT?

1. Bagaimana jika kita ada karya novel dgn Karangkraf dan kita adaptasi sendiri kepada bentuk lain seperti teater dan filem pendek. Perlukan keizinan daripada penerbitkah?


Jawapan saya:
Apabila seseorang telah menyerahkan karyanya kepada penerbit untuk dijadikan novel, hak terbit karya itu adalah hak penerbit. Dalam hal ini, penulis masih ada haknya iaitu hak kepunyaan terhadap karya itu.

Jika telah tanda tangani surat perjanjian, dalam surat itu dinyatakan bahawa penerbit mempunyai hak ke atas karya itu dalam bentuk cetak, adaptasi ke drama, filem dan teater.

Dalam hal ini, penulis boleh membuat adaptasi sendiri ke atas karyanya tetapi mesti memaklumkan hal itu kepada penerbit asal. Tiada bayaran perlu dikeluarkan. Hanya mohon izin supaya kes ini di bawah pengetahuan penerbit.

2. Sekiranya ingin luaskan karya ke luar negara untuk dialih bahasa bagaimana caranya?


Jawapan saya:
Ya boleh. Amat digalakkan. Prosedurnya masih kena rujuk dengan penerbit untuk dokumentasi, urusan peguam, rekod surat menyurat, kos terjemahan dan sebagainya.

3. Sekiranya kita sudah ada karya dengan Karangkraf bolehlah kita terbitkan karya lain dengan penerbit lain? Bolehkah jika kita gunakan nama pena yang lain atau boleh kekal dengan nama yang sama?

Jawapan saya:
Karangkrat tidak menggalakkan situasi ini. Alasannya Karangkraf telah membina jenama penulis itu dan banyak menggunakan modal untuk mempromosi nama itu hingga popular.

Mediumnya iklan di semua laman web syarikat, dalam majalah, akhbar, di fb, twitter, instagram syarikat, membawa ke kedai buku, anjurkan pameran, bawa ke pesta dan lain-lain promosi. Semua itu ada kos berbayar. Jika menulis genre yang sama (novel) ini tentunya mengganggu perancangan promosi.

Contohnya - Karangkraf mempromosikan penulis itu secara total di semua rangkaian sosial media syarikat, membuat iklan dalam akhbar dan majalah - Manakala penerbit satu lagi tidak melakukannya. Namun dalam kes ini penerbit satu lagi turut mendapat untungnya. Membawa nama yang sama juga tidak digalakkan. Alasannya sama - silang promosi akan merugikan Karangkraf.

* Sila ke fanpage facebook saya untuk banyak lagi info penulisan:
>>> Sri Diah | Novelis

No comments: