Monday, March 14, 2005

PULAI MENANGIS SIAPA YANG TAHU...
PELIK bin ajaib difikiran apabila membaca kisah mengenai pokok Pulai atau nama saintifiknya Alstonia Species (SPP) yang mengeluarkan air pada dahan dan daunnya. Saya membuat pelbagai telahan mengenai kejadian di Kampung Bukit Bidang, Selising, Pasir Puteh, Kelantan itu.

Fenomena itu dipercayai berlaku menerusi proses pemeluapan terutama pada musim kemarau kerana air mungkin diserap berlebihan menerusi akar pokok Pokok itu khabarnya sudah berusia lebih 50 tahun dengan ketinggian 15 meter dan ukur lilitnya sepanjang 150 sentimeter (sm) serta bergaris pusat 50 sentimeter.

Sesuai juga dengan usianya mungkin pokok itu mengeluarkan air kerana `menangis' sebab sakit. Daunnya berbintik hitam. Pokok itu sakit tua agaknya... Atau lebih haru lagi mungkin pokok itu menangis sebab terasa kehidupan zaman sekarang ini semakin `kalut' dengan macam-macam perkara berlaku. Atau pokok itu juga mungkin menangis sebab sampai ke tua tak berjodoh...

Tak kiralah pokok itu spesis jantan atau betina. Apakata cuba kahwinkan (tut) pokok tu. Oklah ia agaknya, tidak menangis lagi... Demikianlah adanya tanggapan di luar kotak fikiran saya di tengahari ini.

No comments: