Thursday, November 17, 2005

TIDUR PUN LENA; MAKAN PUN KENYANG

Anas dibantu Guru Besar, Haji Misman meneliti keputusan yang diterima.

ADA dua kegembiraan yang ingin dikongsi bersama pembaca; pertama tentang keputusan UPSR anak kedua saya, Anas Iqbal. Alhamdulillah dia berjaya mendapat 4A dan 1B (Sains). Sains tu pun rasanya tidaklah B teruk, mungkin B+ sahaja. Walaupun dia mungkin berpeluang untuk ke sekolah berasrama penuh tetapi saya rasa susahlah kami hendak melepaskan dia pergi. Dan dia sendiri pun agak kurang berminat untuk ke sekolah berasrama. Tak mengapalah, ada PMR pulak selepas ini. Mungkin setelah PMR agaknya barulah lapang dada melepaskan dia ke sekolah berasrama.


Guru Besar, Anas dan kawan baiknya Izat (4A 1B jugak) bersama Guru Kelas, Cikgu Yusliza.

Perkara kedua ialah tentang keputusan Mahkamah Rayuan yang diputuskan hari ini - kes Mingguan Wanita vs Datin Seri Normala Samsudin. Ketiga-tiga hakim Mahkamah Rayuan sebulat suara memutuskan pihak Mingguan Wanita tidak bersalah dalam menerbitkan artikel yang tersiar kira-kira 10 tahun lalu.

Untuk makluman, saya telah hadir ke Mahkamah Sivil di Wisma Denmark dalam keseluruhan prosiding selama ini. Berhadapan dengan karenah Hakim Mahkamah Tinggi (Datuk RK Nathan), peguam kedua-dua pihak, bersemuka dengan Normala (waktu itu belum Datin Seri)dan emaknya serta bekas suaminya adalah suatu insiden yang amat bermakna. Plaintif dan defendan, masing-masing ada kepentingan dalam perbicaraan ini.

Cuma dua hari di Mahkamah Rayuan di Putrajaya saya tidak menghadirkan diri. Sesungguhnya apa yang saya lalui dalam kamar perbicaraan dan tanggungjawab turun naik mahkamah bertahun-tahun lamanya amat mahal untuk dikongsi bersama. Semua itu akan terpahat kukuh dalam kitab pengalaman.

Terima kasih kepada panel tiga hakim Mahkamah Rayuan yang diketuai Datuk Abdul Aziz Mohamed yang bersidang bersama Hakim Datuk Wira Mohamad Ghazali Yusoff dan Hakim Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin. Tidak lupa kepada tauke Hj Hishamuddin, kepada Encik Haris Mohamed Ibrahim dari Tetuan Haris & Co, rakan-rakan dan semua pihak yang memberikan support. Thanks so much!

p/s: Laporan Akhbar

No comments: