Friday, July 24, 2015

Berasa Kerdil

Status ini merujuk kepada kehebatan penulisan seseorang, meletakkan di mana mereka hari ini. Di antara ketiga-tiga insan ini, lihat bahasa tubuh saya, yang sangat kerdil di tengah antara mereka.

* Bekas Duta Khas ke PBB.Tan Sri Abdullah Ahmad atau biasa dipanggil Dollah Kok Lanas (DKL) sangat berpengaruh dalam dunia media sejak awal 70-an. Zaman Tun Abdul Razak, Tun Dr Mahathir dan Tan Sri Abdullah adalah waktu panas dunia pemberitaan dan beliau sangat berpengaruh waktu itu.

- Tan Sri Dollah Kok Lanas - Saya tak suka mengedit karya beliau sebab beliau seorang yang cerewet, ada saja yang tak kena. Biasanya editor yang saya hantar menemui beliau.

 smile emoticon

* Potret Seorang Anu Kepada Anu, karya Tan Sri Johan bin Jaafar masih saya ingat jalan ceritanya. Beliau bekas Pengerusi Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Pengerusi Utusan Melayu, kini Pengerusi Media Prima Berhad. Beliau juga penulis beribu karya puisi, cerpen, novel dan drama serta host televisyen.

- Tan Sri Johan Jaafar - Saya lebih suka memanggil beliau Tan Sri JJ. Isterinya Puan Sri Sara kawan saya, kami banyak kenangan manis di DBP. Saya cadangkan beliau terbit buku yang lain daripada yang lain, beliau setuju! Kebetulan sedang bercuti panjang kerana cedera di kaki.


* Sesekali saya membaca di online tulisan beliau dalam ruangan On The Beat, Sunday Star. Datuk Seri Wong Chun Wai, ialah Group Chief Editor Kumpulan The Star. Bermula dari posisi bawah di media house kecil di Pulau Pinang, kemudian naik sebagai Writer, News Editor, Senior News Editor, Eksekutif Editor hinggalah ke jawatan sekarang,

- Datuk Seri Wong - Saya selalu menggelar beliau sebagai Taiko Busat! bila berjumpa di majlis-majlis media. Seperti biasa, beliau sengih saja!

>>> Tulisan ini bertujuan memberi nilai semangat kepada ramai pengamal media, pemerhati media dan penggiat media supaya melihat seseorang itu hari ini berdasarkan pengalamannya, bukan atas faktor `co-insiden atau accident to be a journalist' terutama untuk media portal online, pelapor media sosial dan sebagainya.


Namun jika jalan pintas, jalan kotor juga yang dipilih, terpulanglah.
* Gambar ini dirakam ketika Majlsi Berbuka Puasa Pengamal Media di Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, 2 Julai 2015 lalu.

No comments: