Wednesday, December 14, 2005

Kongsi Pengalaman

INI merupakan pengalaman pertama saya membuat ubahsuai rumah. Sebelum ini membeli rumah yang sudah siap diduduki (beli dgn orang/owner terdahulu) jadi tidak ada major renovation. Bagaimanapun membuat ubahsuai rumah yang akan kami duduki tidak lama lagi, memberi saya banyak pengalaman.

Rasanya elok saya berkongsi serba sedikit di sini. Mana tahu kalau anda sedang dalam perancangan mengubah suai rumah, eloklah jadikan pengalaman saya sebagai panduan. Antaranya ialah beberapa perkara di bawah ini:-

1. Dapatkan seberapa banyak sebutharga daripada kontraktor. Paling minimum - 4/5 kontraktor.

2. Lebih elok daripada pelbagai kategori kontraktor, bangsa dan pengalaman. Jika kontraktor ada membuat ubahsuai di sekitar rumah kita, pergi tengok hasil kerja mereka.

3. Jangan buat janji dulu, just survey.

4. Antara yang perlu disoal jawab secara detail ialah kos tersembunyi.

5. Contohnya kos tambah ruang dapur - adakah kos itu termasuk dgn harga cat atau upah mengecat? Adakah termasuk dengan kos tebuk lubang utk hos? Adakah termasuk dengan concrete table? Adakah termasuk kos jubin? Kos jubin itu adakah termasuk kos upah pasang jubin? Meninggikan lubang pembentungan pun perlu disoal jawab.

6. Soalan yang sama untuk wireing. Satu plug berapa harganya? Memasang lampu/kipas -adakah termasuk upah? Jika memasang downlight, adakah kos tebuk lubang siling masuk sekali dengan kos upah pasang?

7. Soalan serupa jika memasang aircond/wayar astro/wayar untuk heater - wireing ini lain harganya. Ada kontraktor masukkan sekali kos ini dalam kos wireing lampu supaya kos keseluruhan jadi rendah dan kita setuju melantik dia menjadi kontraktor kita. Tapi sebenarnya mereka akan tuntut kos ini diperingkat akhir nanti.

8. Atas persetujuan bersama tetapkan tarikh target siap. Jika tidak siap mengikut target, tuan rumah boleh tuntut harga diskaun.

9. Jangan lupa urusan permit ubah suai.

10. Majlis perbandaran biasanya akan meminta cagaran untuk tong sampah/bahan buangan dsbnya (wang cagaran ini akan dapat semula. Tong besar ini akan diletakkan di hadapan rumah kita. Ini bagi memastikan kerja ubah suai kita tidak menyusahkan jiran-jiran.

11. Jika kontraktor tidak menjaga kebersihan, yang akan disaman ialah kontraktor, bukan tuan punya rumah.

12. Peringkat ini tetapkan cara pembayaran (3 atau 4 step pembayaran? Cash? Masuk akaun?)

13. Jangan serah semua pembayaran - Tinggalkan dalam RM2 ribu untuk tempoh 3 bulan kemudian. Mana tahu jika siling bocor, paip tersumbat, dinding merekah dan sebagainya.

14. Jika sudah setuju, lengkapkan dengan dokumen b/white confimation.

... ada soalan lain?

p/s Tips: Jangan garang/mengarah itu ini. Ya dia bekerja dengan kita, maknanya kita majikan dia dalam tempoh tertentu. Tapi budi bahasa jangan lupa... mereka (pekerja kontrak) buruh kasar tapi mereka juga ada hati dan perasaan.

Tiap kali visit tu jangan berlenggang saja, bawalah air kotak/goreng pisang. Saya selalu kata gini; bung, tolong buat cantik dan kemas ya, anggap ini macam awak buat rumah untuk awak sendiri...

No comments: