Friday, December 30, 2011

CERITA SAHABAT
SAYA tidak pernah menolak takdir. Saya juga selalu percaya pada segala janji ALLAH. Baik atau buruk, segalanya sudah diaturkan olehNYA. Walaupun hati berat hendak menerima rasa gagal, namun jika itu sudah ditetapkan sejak di Loh Mahfuz, kita haruslah redha menerimanya.

Seorang kawan saya mengalami dua kali kekecewaan dalam perkahwinan. Kegagalan itu ada banyak sebabnya... memang betul kata pepatah... sedangkan lidah lagi tergigit, apakan lagi perangai suami isteri... kalau tidak tersinggung, tidaklah suami isteri namanya.

Perkahwinan pertama memberinya sepasang cahayamata manakala perkahwinan kedua tidak membuahkan cahayamata. Betahun-tahun dia memendam duka. Dia sengaja memohon daripada pihak pengurusan supaya dihantar jauh dari Kuala Lumpur dan Shah Alam, semata-mata untuk mengubat luka hatinnya.


Namun takdir ALLAH siapa yang tahu? Atas kekecewaan bertahun-tahun itu, kini dia sudah boleh tersenyum gembira. Jodohnya sudah sampai lagi... dengan perkahwinan kali ketiga ini saya yakin dia tidak akan menangis lagi... dia tidak mungkin akan menanggung derita demi derita, air mata demi air mata lagi...

* Bersama seorang rakan sekerja dan bondanya.


Suaminya sekarang pasti akan menatangnya bagaikan menatang minyak yang penuh. Berbahagialah sahabat... jadilah isteri yang baik kepada suamimu. Jadilah ibu yang sempurna buat anak-anak tiri dan anak-anakmu... kami mendoakan dirimu berbahagia di negara orang...

* Gambar ini saya rakam malam tadi di kediaman Duta Brunei di Bukit Tunku, Jalan Tun Ismail, Kuala Lumpur. Majlis meraikan pengantin diladakan di kediaman ini  ;)

No comments: