Monday, October 27, 2003

SABAR... RAMADAN MENGUJI KITA

Hari ini adalah hari pertama puasa Ramadan di Malaysia. Waktu Subuh pukul 5.39, waktu imsak pukul 5.29, waktu syuruk 6.58 dan waktu berbuka puasa ialah pada pukul 6.58 petang.

Di pejabat saya, bos telah mengatur jadual bertugas khas untuk Ramadan. Jika kebiasaanya masuk pejabat pukul 8.30 pagi, kini telah diawalkan menjadi 8.15 pagi. Manakala kebiasaan waktu balik ofis pukul 6.00 petang telah diawalkan menjadi 5.00. Alhamdulillah, baik hati bos. Sebabnya waktu makan dah dipendekkan, 45 minit untuk zohor rasanya dah memadai. Sabtu tetap hari tak bekerja di Karangkraf.

Kerja? Nampaknya berlipat ganda daripada kebiasaan. Ini adalah persiapan awal untuk cuti hari raya nanti (kalau bos baik hati dia akan bagi cuti seminggu terus). Tapi walaupun bercuti, majalah dan akhbar tetap keluar juga. Jadi mulai sekarang kami kena buat advance issue. Yang majalah bulanan kena awal dua bulan daripada tarikh pasaran. Yang buat majalah mingguan kena awal tiga minggu daripada tarikh di pasaran.

Orang perempuan ni taklah nampak sangat letihnya sepanjang berpuasa. Sebab dah dibiasakan dengan puasa sunat Isnin Khamis. Tapi kita kasihan pulak tengok orang lelaki... macam ketagihan candu. Muka monyok je... tak dapat hisap rokok, tak dapat roti canai dan teh tarik!

Ramadan datang Ramadan pergi, dia makin jauh, kita makin dekat...
Kata-kata ini pernah saya baca, lupa pulak di mana. Salam Ramadan untuk semua pembaca blog ini.


No comments: