Tuesday, October 21, 2003

KINI RAMADAN DI DEPAN MATA

SEBAGAI orang media, kami kerap dijemput ke sana ke sini dengan pelbagai tujuan, diminta hadir ke pelbagai majlis dan aneka aturcara. Jika kebetulan free, kebiasaannya saya tak lepaskan peluang. Tetapi jika sibuk... saya hanya call minta maaf sebab tak dapat pergi.

Oh ya, lunch tadi di Hotel Concorde Shah Alam - ya, makan free. Ini kerana diadakan promosi hidangan berbuka puasa. Wah, aneka juadah terhidang. Rambang mata memandang. Sampai tak tahu mana dulu nak diambil. Menurut PR hotel, jumlah semua hidangan lebih kurang 100 jenis dari makanan utama hingga ke hidangan pencuci mulut. Saya ke hulu ke hilir, membawa pinggan kosong. Tiba-tiba perut jadi kenyang pulak. Tak tahu nak makan apa. 100 jenis... harganya RM45 sekepala.

Macam tahun-tahun lalu, berbuka puasa di Malaysia dah jadi macam pesta. Mana-mana hotel atau restoran menawarkan harga yang aduhai... tapi realitinya banyak mana sangat yang kita boleh makan? Seharian berlapar dan dahaga bukan semestinya bila azan Maghrib sahaja, semua makanan boleh masuk ke mulut.

Rambang mata. Semua yang dilihat sedap ditekak! Padahal masuk air secawan dengan kurma sebiji, perut automatik dah rasa kenyang. Saya harap saya boleh kawal nafsu makan Ramadan ini!


No comments: