Wednesday, October 29, 2003

LUPA SKRIP, LUPA LOKASI...
JANGAN ADA DUSTA VERSI LELAKI - SIRI 15
Baca siri 14 di http://mba2u,blogspot.com


HARI ini hari ke tiga Ramadan. Dua hari Ramadan berlalu dengan jayanya. Kami bangun pagi dengan ceria untuk bersahur. Sekurangnya tanggungjawabku ringan sedikit. Dia membantu setakat yang boleh. Tidaklah kupaksa dia memasak. Menolong mengemas meja pun dah memadai.

Namun hari ketiga Ramadan ini sebaliknya berlaku. Rupanya lakonannya hanya tiga hari. Wataknya sudah kembali ke asal. Dia sudah lupa skrip. Dia dah tak ingat akan kontinuiti. Malah lokasi pengambaran pun dia dah lupa…

Apa yang membuatkan dia letih sangat? Jika terawihnya 10 rakaat di masjid, aku pun buat setakat itu juga. Kami pergi dan pulang bersama dari masjid. Lepas itu dia terus sahaja di rumah. Tidak keluar lagi.

Ya… pc itu telah meletihkan dia hingga enggan bangun sahur! Dia tidur lewat. Dia mengadap dan mengulit pc itu bagaikan itu isterinya. Kataku jika tak mahu makan, jamah milo dan kurma sebiji pun dah cukup. Tetapi jenuhlah aku mengejutnya, dia sayang nak tinggalkan bantal dan tilam.

Puas mengejutnya kusuruh anak kami pula mengejut. Tetapi budak itu ditengkingnya. Itu pantang bagiku...!

Anak adalah hartaku. Kami sudah kompromi, kalau kesilapan bukan kerana anak-anak, jangan ditengking herdik mereka. Tapi nampaknya dia dah langgar janji.

Kebosanan mula meraja dalam hatiku. Pagi ini aku ke pejabat dengan dada yang sakit.


No comments: