Monday, December 22, 2003

ISTIMEWANYA PKN

SEORANG anak saudara saya begitu kecewa apabila namanya tidak terpilih dalam senarai mereka yang berjaya mengikuti Program Khidmat Negara (PKN). Dia yang begitu bersemangat ingin turut serta dan sanggup menghadapi apa sahaja rintangan terkilan dan terus murung apabila dua tiga orang rakan yang lain menelefon mengatakan mereka layak.

PKN yang akan mula diperkenalkan pada Feberuari 2004 nanti dilihat sebagai antara lambang kesetiaan dan semangat kenegaraan para remaja yang berusia sekitar 17 tahun. Mereka (seramai 85,000 orang) akan dipecahkan kepadpa tiga kumpulan dan ditempatkan di kawasan-kawasan latihan di 42 buah kem serta 20 institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di seluruh negara.

Aktiviti lasak seperti berkawad, aktiviti dalam hutan, semangat juang dan setiakawan serta aktiviti dalam kelas antara silibus PKN. Program ini juga akan menjadi wadah yang mampu membetuk diri sebagai insan yang berdisiplin, sanggup menghadapi cabaran, beremangat waja dan lebih patriotik.

Namun di saat anak-anak muda ghairah ingin mengikuti program ini, ada segolongan lagi yang enggan turut serta, malah ada ibu bapa yang merayu untuk mengeluarkan nama anak mereka daripada senarai yang terpilih.

Mengapa? Apakah mereka bermaksud anak-anak mereka akan didera? Atau jiwa anak-anak akan dipesongkan kepada agenda tersembunyi kerajaan?

Anak saudara saya itu masih berharap akan dapat turut serta dalam PKN ini dan semoga akan ada nasib untuknya di saat akhir.


No comments: