Monday, December 15, 2003

CABARAN MEMATANGKAN KITA

MEMULAKAN minggu baru selalunya memberi mood yang pelbagai. Hujung minggu yang meletihkan juga banyak menyumbang pada mood hari Isnin ini. Maklumlah, Syawal masih lagi berlegar. Mood raya masih lagi berbekas dan baju raya pun tak jemu-jemu lagi disarung...

Kebiasaannya di hujung minggu saya selalu terkenang perjalanan hidup wartawa-wartawan saya yang terpaksa bertugas luar daerah. Sedangkan waktu itu mereka harus bersama keluarga. Ada yang ke pedalaman di seluruh Malaysia, ada yang berkereta mengikut ekspedisi ke hutan-hutan, ada yang shooting fesyen di merata tempat peranginan, ada yang membuat tugasan ke Felda dan pelbagai lagi.

Segalanya demi tugas. Semasa mula-mula jadi wartawan semuanya sudah dilatih untuk tahan lasak. Mereka harus bertindak sendiri kalau terjadi sesuatu yang luar daripada jangkaan. Contohnya jika terpaksa menghadapi kemarahan orang kampung atau dihalau keluar dari rumah ataupun kedatangan yang tidak diundang itu menjadi sasaran caci maki.

Berbeza dengan layanan di majlis sidang akhbar, majlis pelancaran, bertemu kenamaan atupun menembual individu tertentu; mereka yang bertugas luar daerah mestilah seorang yang cekal dan berani. Adakala mereka pergi sendirian, adakala ditemani jurugambar. Jika pergi sendirian, merekalah wartawan dan merekalah jurugambar. Adakalanya dapat tidur di tempat selesa dan ramai juga yang memilih untuk menumpang tidur di masjid.

Itulah cabaran. Wartawan - tugasnya mencabar.

No comments: