Thursday, July 29, 2004

NYAH OH... NYAH!
OPS
Nyah selalu membuatkan saya senyum panjang. Ops Nyah itu lebih kurang bermaksud `berambuslah' atau 'pergi kamu dari sini' ataupun 'kami tak perlukan kamu' dan pelbagai lagi andaian yang boleh ditokok tambah kepada mereka yang datang tanpa diundang. Tetapi Nyah dalam erti kata lain pula membawa kepada watak seorang yang lemah gemalai, yang aww..awww... yang geleknya mengalahkan ratu cantik, yang tubuh badannya halus mulus mengalahkan penyanyi popular Camelia. Nyah....

Golongan Nyah kini bukan seperti Nyah yang dulu. Sekarang mereka sudah boleh hidup mewah dengan kebolehan yang ada. Ada yang beli apartment sana dan sini. Malah jika berurusan, mereka ini selalunya teliti, tekun, ralit kita mandangnya. Yang pastinya mengalahkan perempuan. Kebiasaannya di Karangkraf mereka datang sebagai jurumekap setelah dihubungi oleh Editor atau wartawan. Jadi `dia datang.. dengan lenggang lenggoknya... jeng jeng jeng. Sana panggil "Nyah", sini pun pangil "Nyah". Kesudahnya Salleh pun bertukarlah menjadi Sally. Kamaruddin jadi Kelly. Roslan jadi Rose dan pelbagai lagi.

Setelah beberapa lama mengenali golongan ini, saya dapat beberapa kesimpulan; mereka ini sensitif, suka dipuji, gembira kalau org menghargai mereka. Mereka juga mudah diajak berbicara, mudah mesra jadi kita amat selesa bersama dengan mereka. Tetapi yang tak baiknya tetap ada; mereka kuat cemburu, suka cover diri sendiri tapi salahkan orang lain. Mereka juga suka dengki mendengki, cucuk mencucuk (tapi bukan semua).

Mengapa ini terjadi? Rasa saya ini kerana mereka bukan diri mereka sendiri. Mereka cuba menjadi seperti orang lain. Jadi tindakan luar kawalan itu banyak menyumbang pada pembentukan karektor mereka. Okey, cuba geletek mereka. Wah... automatik keluar suara garau parau itu!

No comments: